Veelgestelde vragen (FAQ) - Logistiek
In dit gedeelte vindt u oplossingen op vragen die te maken hebben met het logistieke gedeelte. Verschijnt er bijvoorbeeld een bepaalde foutmelding, of zijn er zaken voor u onduidelijk binnen het systeem, is de kans groot dat u hier een oplossing vindt voor uw specifieke probleem.
Klik onderstaand op het betreffende onderwerp en laat u verder helpen door onze digitale handleiding. Mocht uw vraag of probleem niet zijn opgelost, kunt u natuurlijk altijd contact met onze medewerkers opnemen.
Hoe verwijder ik een financiële mutatie vanuit logistiek?
Hoe verwijder ik een financiële mutatie vanuit logistiek?
Indien de financiële mutatie vanuit de logistieke omgeving verwijderd moet worden dan kan dit via het rode blok (inkoop of verkoop) van de facturen. Op het tabblad "financiële mutatie" vindt u een knop "verwijderen". Door hierop te klikken wordt er bovenaan in het scherm nog een keer een bevestiging van deze verwijderactie gevraagd.Door deze verwijderactie wordt de fase van de factuur van "financieel verwerkt" teruggezet naar de fase eraan voorafgaand.
Hoe wordt bepaald welke btw code van toepassing is binnen IBES?
Hoe wordt bepaald welke btw code van toepassing is binnen IBES?
De BTW code bepalingsprioriteit is als volgt:1) Handmatige invoer entiteit regel
2) Relaties > Algemeen logistiek -> werkmaatschappij
3) Relaties > Algemeen financieel
4) Werkmaatschappij > Landinstellingen
5) Relatiegroep -> BTW uitzondering
6) Factuursoorten
7) Producten > -icoon
8) (Toeslagen > Algemeen)
9) Activiteit > Werkmaatschappijen
10) Activiteit groep > Werkmaatschappijen
Opmerking:
Indien er binnen 1 omgeving 2 werkmaatschappijen zijn met verschillende landen, is het noodzakelijk dat bij de relatie (tabblad: algemeen financieel) de btw-codes NIET gevuld zijn.
Op dat moment wordt vanuit het land van de werkmaatschappij bepaald of het binnenland of buitenland betreft.
Waarom kan ik mijn product niet terug te vinden in het overzicht van de inkoop behoeften?
Waarom kan ik mijn product niet terug te vinden in het overzicht van de inkoop behoeften?
Er is een nieuw product aangemaakt, zodat franchisenemers dit kunnen bestellen. Waarom is dit product niet terug te vinden in het overzicht van de inkoop behoeften?Franchising > Inkopen > Inkoop behoeften
Oplossing:
Er zijn drie mogelijkheden waarom het product niet te zien is op het overzicht van de inkoop behoeften. Controleer de beschikbaarheidsdata bij de instellingen van het product.
1) Er zijn geen data opgegeven voor de beschikbaarheidsdata.
2) De besteldatum valt buiten de opgegeven beschikbaarheidsdata.
3) Van de beschikbaarheidsdata is de einddatum eerder dan de begindatum.
Met de volgende route komt u bij de beschikbaarheidsdata:
Stamgegevens > Franchising > Producten
selecteer het nieuwe product
Tabblad: Leveranciers > Handelseenheden
> Verkoopprijzen hoofd franchisenemers > Beschikbaarheidsdata
Intelly online menu instellingen
Leverancier levert rechtstreeks aan klant
Leverancier levert rechtstreeks aan klant
Een klant plaatst een order. Het product uit de order moet worden ingekocht bij een leverancier. Om tijd te besparen zal de leverancier het product rechtstreeks naar de klant verzenden i.p.v. naar uw onderneming. Het product komt dus niet in uw magazijn binnen. Hoe moet de inkoopontvangst en de verkooplevering geregistreerd worden?Oplossing:
De situatie is dus als volgt:
Een klant plaatst een order.
-> In het Verkoopproces wordt een verkooporder aangemaakt.
Het product is niet op voorraad en wordt besteld bij een leverancier.
-> In het Inkoopproces wordt een inkooporder aangemaakt.
Stel nu dat de leverancier het product aan uw bedrijf levert en dus niet rechtstreeks aan de klant, dan ontvangt u het product + pakbon fysiek.
Deze ontvangst zou het volgende tot gevolg hebben:
Het product wordt in het magazijn ontvangen.
-> In het Inkoopproces wordt een ontvangst aangemaakt en als de factuur van de leverancier wordt ontvangen, dan wordt de factuur aangemaakt.
Het product wordt naar de klant verzonden.
-> In het Verkoopproces wordt een levering aangemaakt en een factuur die naar de klant wordt verzonden.
In de situatie die we nu schetsen ontvangt u het product zelf niet. Het moment dat in het Inkoopproces een ontvangst geregistreerd moet worden en in het Verkoopproces een levering, wordt nu dus niet direct bepaald door de ontvangst van het product omdat die niet binnen uw bedrijf plaatsvindt. Er moet dus op een andere manier een signaal worden afgegeven om toch die registratie op gang te zetten.
De beste oplossing is dan om met uw leverancier af te spreken dat zij u op de hoogte stellen wanneer zij de goederen naar de klant hebben verzonden. Dit kan zijn telefonisch of bijvoorbeeld door per e-mail de pakbon naar u te verzenden. Als u dat signaal hebt ontvangen, dan kunt u de ontvangst registreren in het Inkoopproces en de levering in het verkoopproces.
Het belang van de registratie is tweeledig.
1. Verkoopfactuur
Om een factuur naar de klant te kunnen sturen, moet er eerst een levering in het verkoopproces aangemaakt worden.
2. Voorraad
Om een verkoopfactuur te kunnen maken moet er dus eerst een levering worden aangemaakt. Stel nu dat alleen de levering in het Verkoopproces wordt geregistreerd. Er wordt dan een product geleverd aan de klant. De voorraad van dat product neemt af met 1 stuk. Dit klopt, maar er is nu niet geregistreerd dat dit product ook is ontvangen (in het Inkoopproces). In werkelijkheid is de voorraad eerst met 1 stuk toegenomen door de ontvangst van de leverancier en vervolgens met 1 stuk afgenomen door de levering aan de klant. Per saldo is de voorraad dus hetzelfde gebleven. Als alleen de levering aan de klant wordt geregistreerd en niet de ontvangst van de leverancier, dan neemt de voorraad alleen af met 1 stuk en dat is dus in werkelijkheid niet zo want door de ontvangst van het product blijft de voorraad gelijk.
Registratie van retourzending naar leverancier
Registratie van retourzending naar leverancier
U hebt van een leverancier een product ontvangen, maar dit product moet retour naar de leverancier.Hoe moet dit worden geregistreerd?
Oplossing:
Het is belangrijk dat dit goed wordt geregistreerd omdat de voorraad door retourzending moet worden bijgewerkt. Er is nl. een product binnengekomen, maar deze gaat er ook weer uit.
De volgende stappen moeten worden doorlopen:
- Maak een kopie van de originele inkooporder. Dit doet u middels het kopieer icoon bovenin de order.
- Zorg dat in de gekopieerde order alleen het product staat dat retour gaat naar de leverancier en voer in de orderregel een negatief aantal in. Dus als er 1 stuk retour gaat, dan moet het aantal in de orderregel -1 bedragen.
- Druk vervolgens de inkooporder af of zet hem handmatig naar fase Geplaatst.
- Druk nu in de order op de knop Ontvangst en zet order door naar een ontvangst.
- Open nu de ontvangst en zet deze door naar fase Gelost of verder.
- Nu zal de werkelijke voorraad van het product weer met 1 afnemen.
- Wilt u het product opnieuw bestellen, dan maakt u een kopie van de retourorder en zet het aantal weer op +1 (of meer). Deze order handelt u op dezelfde manier of zoals u normaal een inkoop doet bij uw leverancier.
Er worden geen automatische leveringen aangemaakt
Er worden geen automatische leveringen aangemaakt
Ik heb de periodieken ingesteld in het LCC en een order aangemaakt in de fase 'voorbereid'. Nu zouden de leveringen automatisch aangemaakt moeten worden, maar deze komen er niet?Voorbeeld:
Onderstaande uitgewerkte case maakt gebruik van de voorbeeld inrichting.
Antwoord:
Binnen het LCC dient binnen het proces bij de order de proces aanpassing ingevuld te zijn inzake periodieke de start fase (voorbereid) en de stop fase (gereed).
Wanneer je orders wilt herhalen ipv leveringen, dan moet onderstaande optie aangevinkt zijn:
Geen voorraadwaarde bekend voor product 12, werkmaatschappij 1
Geen voorraadwaarde bekend voor product 12, werkmaatschappij 1
Vraag:
Binnen IBES probeer ik een gefactureerde levering "naar financieel" te zetten, zodat de financiële verkoopboeking kan worden aangemaakt. Waarom krijg ik de bovenstaande melding?
Oplossing:
Als u deze melding krijgt, betekent dat er binnen de werkmaatschappij bij het product geen inkoopprijs is ingegeven. Hierdoor kan er geen voorraadwaarde worden berekend, en kan de inkoopprijs van de omzet niet worden geboekt.
Klik hier om naar de handleiding te gaan waar staat beschreven waar u de standaard inkoopprijs kunt inbrengen.
Hoe kan een artikel in een order worden verwijderd?
Hoe kan een artikel in een order worden verwijderd?
Binnen IBES probeer ik een artikel uit een order te verwijderen, omdat de klant deze niet meer wil afnemen. Het artikel krijg ik niet verwijderd met behulp van het rode kruisje. Hoe kan ik een artikel uit de backorder-lijst halen?
Oplossing:
Als een order is aangemaakt, dan kan een artikel niet verwijderd worden.
Met de volgende stappen kunt u het artikel uit de backorder-lijst halen:
- (Order) Maak een nieuwe regel aan in de betreffende order met hetzelfde artikel als het artikel wat verwijderd dient te worden. Boek het aantal negatief tegen, en zorg ervoor dat het bedrag en btw ook zijn ingevuld.
- (Order) Maak een backorder aan met de twee regels van het te verwijderen artikel. Als alles goed is ingevuld, dan zal het totaal bedrag euro 0,00 zijn. Net als bij een normale backorder, draai een leveringsbon en een factuur.
- (Levering) Zet de leverbon naar financiëel verwerkt.
- (Factuur) Draai de 0-factuur uit en verwerk het net als een normale verkoopfactuur.
Er is geen omzetgroep opgegeven bij productcategorie van product (101 - Stoel)
Er is geen omzetgroep opgegeven bij productcategorie van product (101 - Stoel)
Binnen IBES probeer ik een gefactureerde levering "naar financieel" te zetten, zodat de financiële verkoopboeking kan worden aangemaakt. Waarom krijg ik de bovenstaande melding?
Oplossing:
Als u deze melding krijgt, betekent dat er bij het gefactureerde product een productcategorie is ingesteld waarbij geen omzetgroep is opgegeven. Deze melding krijgt u ook wanneer er geen productcategorie is ingesteld bij het gefactureerde product.
Het instellen van een productcategorie bij een product doet u in het tabblad Handelseenheden in de product stamkaart.
Het instellen van een omzetgroep bij een productcategorie doet u in het tabblad Algemeen in de product categorie stamkaart.
Volgorde van korting bepaling
Volgorde van korting bepaling
Op relatieniveau en op productniveau kunnen kortingspercentages worden ingesteld.Welke kortingsinstelling is nu leidend?
Oplossing:
Dit is de volgorde die wordt afgegaan bij het bepalen van het te hanteren kortingspercentage:
De prioriteit gaat van hoog naar laag.
- Producten > Klanten > Staffelprijzen met geldigheidsduur
- Producten > Klanten > Staffelprijzen zonder geldigheidsduur
- Producten > Klantgroepen > Staffelprijzen met geldigheidsduur
- Producten > Klantgroepen > Staffelprijzen zonder geldigheidsduur
- Producten > Staffel verkoop met geldigheidsduur
- Producten > Staffel verkoop zonder geldigheidsduur
- Relaties > Werkmaatschappij > Producten
- Relaties > Werkmaatschappij > Product families
- Relaties > Werkmaatschappij > Product categorieën
- Relaties > Werkmaatschappij > Omzetgroepen
- Relaties > Werkmaatschappij
Hoe maak je een proforma factuur aan?
Hoe maak je een proforma factuur aan?
Een proforma factuur is een factuur die vóór de levering wordt gestuurd.Het kan gezien worden als een financiële orderbevestiging, welke je afdrukt bij de verkoop order, status "gereed voor verzending".
Dit richt je in door een sjabloon onder verkoop order te maken welke afgeleid is van de verkoop factuur. Alleen heb je geen factuurnummer, maar een ordernummer en als tekst staat er proforma op.
Hoe kan ik de uitgebreide omschrijving van een product op de (offerte) layout krijgen?
Hoe kan ik de uitgebreide omschrijving van een product op de (offerte) layout krijgen?
Dit dient ingesteld te zijn in het sjabloon binnen het tabblad 'Regel tags' in het subscherm 'onderdelen'. Hier zal de 'uitgebreide product omschrijving' en 'uitgebreide omschrijving' aangevinkt staan.Dan komt onder iedere offerteregel de uitgebreide (product) omschrijving te staan (mits aanwezig).
Deze uitgebreide product omschrijving is ook 'vertaalbaar'.
Uitgebreide product omschrijving:
Dit vult u in bij de stamkaart van het product onder tabblad 'uitgebreide omschrijving'.
Hier kunt u een grote hoeveelheid tekst kwijt om het product verder te beschrijvingen, zoals specificaties e.d. en zal in iedere volgende offerte meegenomen worden.
Uitgebreide omschrijving:
De uitgebreide omschrijving van bijvoorbeeld de offerteregel vult u in bij het tabblad 'Handelseenheden'.
Dit zit achter de knop 'Detail' in de offerteregel.
Hier kunt u extra tekst kwijt inzake dit product, maar uitsluitend voor deze offerte.
Kan ik een verkeerde aanslag op de kassa nog corrigeren?
Kan ik een verkeerde aanslag op de kassa nog corrigeren?
Indien er op de kassa een verkeerde aanslag wordt gedaan, kan dat op de kassa niet gecorrigeerd worden. Dit dient in de backoffice te gebeuren.Stap 1: Zoek de juiste bon in het logistieke gedeelte.
- zoek in de onderste balk op het scherm, naast de juiste bon welke gecorrigeerd dient te worden.
Stap 2: Wijzig de verkeerde gegevens naar de goede.
- selecteer het juiste tabblad om de aan te passen gegevens aan te kunnen passen.
- een andere relatie kan in het tabblad 'tekstregels' of 'producten' aangepast worden.
- het aanpassen van een betaalmethode gebeurt in het tabblad 'betaalspecificatie'.
Stap 3: Verwijder de financiële mutatie(s)
- ga vervolgens naar het tabblad 'financiële mutatie' en klik helemaal onderaan op 'verwijderen'
- Indien dit inderdaad de bedoeling is, klikt u bovenin het scherm nogmaals op 'verwijderen'. Dit is een controle vraag.
- de huidige boekingen worden financieel verwijderd en de fase van deze entiteit wordt omgezet naar de vorige fase.
Stap 4: Maak de financiële mutaties opnieuw aan.
- ga naar het tabblad 'overzicht' en klik op 'naar financieel' om deze entiteit opnieuw door te zetten naar financieel, maar dan met de juiste aangepaste gegevens.
Stap 5: Controleer of de gewenste boekingen gemaakt (gaan) worden.
- ga naar tabblad 'financiële mutatie' en bekijk de financiële boekingen die gemaakt (gaan) worden.
Zoeken binnen IBES
Zoeken binnen IBES
In het logistiek gedeelte van het systeem is het mogelijk om te zoeken naar gegevens uit de fasen van IBES.In de onderste werkbalk van Intelly kunt u iets invullen naast het -icoon.
Hier kunt u zoeken op gegevens uit de offerte, order, levering of factuur. Bijvoorbeeld:
- Ordernummer
- Referentie klant
- Interne referentie
- Klantnaam, etc.
In onderstaand voorbeeld is gezocht op 'test'.
Het resultaat van de zoekopdracht wordt erboven getoond, waarop u kunt doorklikken naar de betreffende offerte, order, levering of factuur.