Financieel - Administraties
De stamgegevens van de administratie zijn per werkmaatschappij verdeeld over een aantal overzichtelijke tabbladen. In elk tabblad is een deel van de gegevens in te richten om zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de software. Het gaat hier om basisgegevens van de administratie en koppelingen tussen de verschillende systemen.U kunt op twee manieren bij de stamgegevens komen van de administratie:
- Stamgegevens > Algemeen > Organisatie > Financieel > Administraties
- Stamgegevens > Financieel > Administraties
Na selectie van de administratie krijgt u verschillende tabbladen te zien die behoren bij de stamgegevens van de administratie. Afhankelijk van de beschikbare rechten zijn de volgende tabbladen zichtbaar.
Algemeen
Algemeen
Stamgegevens > Financieel > Administraties > tabblad AlgemeenOmschrijving: Hier vult u de naam van de administratie in.
Relatie: Hier selecteert of zoekt u naar de relatie die hoort bij de administratie. Voor het aanmaken van een relatie t.b.v. uw administratie vindt u hier meer info.
Begin datum: Dit is de startdatum vanaf het moment dat u met de administratie aan de slag bent gegaan.
Eind datum: Veelal is dit nog niet bekend, dus hoeft u hier niet verplicht iets in te vullen.
Boekhoudsoftware: Als u voor uw boekhouding wilt gaan werken met Intelly, selecteert u de optie 'Intelly Financieel Systeem'. Het is binnen Intelly ook mogelijk om te werken met een ander boekhoudsoftwarepakket. U kunt bijvoorbeeld gebruik maken van een ander boekhoudpakket in combinatie met het documentsysteem van Intelly.
Periode systeem: Hier selecteert u met behulp van de dropdown het periode systeem die u hanteert in uw administratie. Staat hier nog niets? Lees dan hier hoe u periode systemen stamgegevens kunt aanmaken.
Land: Hier kiest u het land van vestiging.
Valuta: Hier selecteert u de standaard valuta die u gebruikt binnen uw administratie.
Mutatieverwerking blokkeren: Als u deze optie aanvinkt, zullen er binnen deze administratie geen mutaties/boekingen verwerkt worden.
Mutatie verwerkingsvertraging: Hier geeft u een tijd op hoelang het duurt voordat Intelly de mutaties gaat verwerken. Houd echter rekening met het feit dat wanneer u hier bijvoorbeeld 00:00:01 (oftewel 1 seconde) opgeeft, Intelly er iets langer over kan doen. Het systeem heeft namelijk zelf een minimale tijd nodig om de mutaties te verwerken.
Beschrijving activiteit: Hier vult u vrijblijvend een tekst in met een beschrijving van de activiteiten in deze administratie.
Briefpapier: Hier selecteert u het briefpapier welke gebruikt moet worden binnen deze administratie. Meer over briefpapier is beschreven bij Briefpapier.
Belastingaangiften
Belastingaangiften
Stamgegevens > Financieel > Administraties > tabblad BelastingaangiftenBinnen dit tabblad wordt voor deze administratie de omzet- en loonbelasting ingesteld. Via het dropdown-menu selecteert u de soorten belastingen die op de betreffende administratie van toepassing zijn. Worden de lonen in een andere administratie geboekt, dan hoeft uiteraard geen loonbelasting binnen deze administratie te worden gekozen en te worden ingesteld.
Accounts
Boekjaren
Nu kunt u voor het gekozen boekjaar de perioden binnen het boekjaar instellen met betrekking tot de belastingaangifte.
- Administratie: Dit is de naam van de administratie die u gekozen heeft.
- Belastingaangifte: Dit is de soort belasting die u gekozen heeft.
- Aangiftenummer: Dit is het nummer waarmee u bent ingeschreven/aangemeld bij de belastindienst.
- Document type: Hier selecteert u het type dat aan het document zal worden meegegeven. Het standaardtype voor dit document is 'Administratie - Belastingen'. Bestaat dit type (nog) niet, dan leest u via deze link Aanmaken documenttype hoe u deze zelf aanmaakt.
- Document security level: Hier stelt u het niveau in voor de medewerkers die toegang hebben tot dit document.
- Document omschrijving: In dit veld vult u de door u gewenste omschrijving van het document in. Een gebruikelijke optie is 'Aangifte omzetbelasting' of 'Aangifte loonbelasting'.
- Documentgroepen: Hier kunt u aangeven bij welke documentgroep, oftewel werkmaatschappij, het document thuishoort. U kunt meerdere opties aanvinken.
- Subtotaal grootboek: Heeft u een subtotaal grootboekrekening voor uw soort belasting, dan kunt u deze hier selecteren.
Vervolgens verschijnt er bij een nieuw toegevoegd boekjaar automatisch een -icoontje in de kolom Perioden. Hierbinnen kunt u per periode uw belastingaangifte invoeren. Klik vervolgens op dit icoon om het subscherm te openen.
Periodes
Als u niet gekozen heeft om de periodes automatisch te laten maken voor het gehele jaar, dan kunt u in dit scherm elke periode zelf aanmaken met de gegevens van de de belastingdienst.Als u voor de omzetbelasting de eerste gegevens van een periode heeft ingevuld, verschijnt er binnen de gele ordner rapporten, binnen de aangifte controle omzetbelasting, een nieuw tabblad met de gegevens voor de nieuwe periode. U kunt in dat overzicht meteen zien hoeveel BTW er geboekt is en wat er aangegeven dient te gaan worden.
Zodra u de BTW aangifte aan de Belastingdienst heeft doorgegeven, kunt u binnen Intelly in de kolom 'Aangifte vakken' deze gegevens ook vastleggen. Bij de volgende aangifte kunt u zien dat deze bedragen zijn verrekend.
U klikt op het -icoon en vult de gegevens is van de afgelopen periode. In het volgende scherm worden de volgende onderdelen toegelicht:
Bestuurders
Bestuurders
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad BestuurdersIn dit tabblad vult u in wie de bestuurder(s) is/zijn van deze administratie. Als u de bestuurder heeft ingevuld in de kolom en vervolgens op OK klikt, verschijnt er in de kolom 'Juridisch' een -icoontje.
Als u op dit icoontje klikt, kunt u vervolgens de juridische instellingen aanvinken. Achter juridische omschrijving kunt u een uitgebreide beschrijving zetten. En directeur/directielid/aandeelhouder kunt u één of meer aanvinken.
Nadat deze gegevens zijn ingevoerd, klikt u op OK om het te bevestigen en vervolgens op SLUITEN om weer terug te gaan naar het veld van de bestuurders. Als u nu over het -icoontje gaat, ziet u de juridische instellingen weergegeven. Hieronder ziet u een voorbeeld hoe de instellingen zouden kunnen zijn:
Boekjaren openen / afsluiten
Boekjaren openen / afsluiten
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad BoekjarenMutatie type: Bij het aanmaken van het boekjaar is het van belang om het mutatie type op te geven. Als er geen keuze is, dan moet het type nog worden toegevoegd in het tabblad toegestane mutatie types.
Afgesloten: Indien er in een boekjaar niet meer geboekt mag worden, kun je in de kolom 'afgesloten' een vinkje zetten. De ordners van dit boekjaar worden dan in het archief gezet en het is niet meer mogelijk om boekingen te wijzigen en/of toe te voegen.
Resultaat dagboek: Indien hier niets ingevuld staat, dan worden de instellingen binnen tabblad pakketinstellingen gebruikt. Het is mogelijk om per jaar een 'andere' resultaat boeking te laten maken. U vult dan hier het betreffende dagboek in.
Resultaat balans: Indien hier niets ingevuld staat, dan worden de instellingen binnen tabblad pakketinstellingen gebruikt. Het is mogelijk om per jaar een 'andere' resultaat boeking te laten maken. U vult dan hier de betreffende balans grootboekrekening in.
Resultaat winst & verlies: Indien hier niets ingevuld staat, dan worden de instellingen binnen tabblad pakketinstellingen gebruikt. Het is mogelijk om per jaar een 'andere' resultaat boeking te laten maken. U vult dan hier de betreffende winst & verlies grootboekrekening in.
Resultaat boekstuknr: Dit boekstuknummer wordt automatisch ingevuld zodra er een resultaat boeking wordt gemaakt.
Resultaat boekingen:
Boekjaar heropenen: Hier heeft u de mogelijkheid om het boekjaar te heropenen. (Deze functie is alleen beschikbaar voor Intelly medewerkers. Er zal altijd schriftelijk aangegeven dienen te worden waarom het boekjaar geheropend moet worden)
Dochters
Dochters
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad DochtersIn dit tabblad kunt u voor de geopende administratie, andere administraties aanmerken als dochter administratie mocht dit van toepassing zijn. De administratie selecteert u in het dropdown menu. Tevens kunt u het bijbehorend percentage van de deelneming invullen en de start- en (indien nodig) einddatum van de administratie.
Externe programma's
Externe programma's
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad Externe programma'sEen extern programma is bijvoorbeeld Telebankieren, voor het importeren van uw bankmutaties. In bovenstaande afbeelding is het extern programma Rabobank gekoppeld aan de administratie Intelly Sales.
Ook kan het zijn dat er een extern programma is ingesteld voor het importeren van belangrijke documenten zoals verkoopfacturen die dan in Intelly worden geboekt en financieel worden verwerkt.
In de kolom 'Koppelingen' legt u diverse koppelingen tussen het externe programma en Intelly. Klik hiervoor op het -icoontje.
Hetzelfde principe geldt voor de overige tabbladen.
Herinneringen
Herinneringen
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad Herinneringen
In Intelly kunt u automatisch betalingsherinneringen aanmaken en afdrukken. Dit kan bijvoorbeeld een rekeningoverzicht zijn met de huidige openstaande posten, maar ook 1e of 2e betaalverzoek of een aanmaning. In dit tabblad van de administratie dient u hiervoor alles in te richten. Vervolgens kunt u in de rode ordner 'Openstaande posten Debiteuren' de betalingsherinneringen aanmaken en afdrukken voor een bepaalde debiteur met openstaande posten.
Instellingen basis
- Minimaal aantal dagen tussen herinneringen: Indien u meerdere soorten herinneringen gaat aanmaken en gaat invullen voor welke dagen iedere herinnering geldig is, kunt u hier een minimaal aantal dagen invullen dat altijd tussen de (opeenvolgende) herinneringen inzit.
- Minimaal bedrag: Het minimale bedrag waarvoor een herinnering aangemaakt mag worden.
- Maximaal bedrag: Het maximale bedrag waarvoor een herinnering aangemaakt mag worden.
- Bankrekening: Hier vult u uw bankrekeningnummer in waarop het nog te ontvangen bedrag moet worden overgemaakt door de debiteur.
- Banknaam: Hier vult u de banknaam in van de bovengenoemde Bankrekening.
- IBAN: IBAN code van de bovengenoemde Bankrekening.
- BIC: BIC code van de bovengenoemde Bankrekening.
- Standaard uitvoer instelling: Hier selecteert u de uitvoerinstelling die zal worden gebruikt om de betalingsherinneringen af te drukken of te verzenden per e-mail.
- BCC indien mail verzonden wordt: Indien er een mail verzonden wordt, wordt standaard ook een copy naar dit email adres verzonden, zonder dat de ontvanger dit ziet (Blind Carbon Copy).
- Afdrukinstellingen: Wanneer er geen gebruik gemaakt wordt van een uitvoerinstelling, kan hier ingesteld worden wat de afdrukinstellingen zijn voor de herinneringen.
Instellingen per herinnering
Na deze basisinstellingen kunt u beginnen met het aanmaken van de soorten herinneringen. In bovenstaand voorbeeld zijn er 7 betalingsherinneringen aangemaakt. Per herinnering moeten onderstaande instellingen worden ingericht.- Omschrijving: Hier geeft u een omschrijving van de herinnering op.
- Document omschrijving: Hier geeft u de omschrijving op die het aangemaakte document krijgt.
- Vanaf (dgn) - T/m (dgn): Hier kunt u ingeven voor welke dagen vanaf de vervaldatum van de openstaande post, de herinnering geldt en wordt gebruikt.
- Doc. toev.: Hier kunt u instellen of er een kopie van de originele verkoopfactuur als bijlage moet worden toegevoegd.
- Sjabloon: Hier selecteert u het sjabloon dat gebruikt wordt voor dit herinneringsdocument. Hier wordt uitgelegd hoe sjablonen worden aangemaakt en hier wordt uitgelegd welke gegevens er in het sjabloon van de betalingsherinnering kunnen worden gebruikt.
Instellingen extra
Als u na het aanmaken van een type herinnering klikt op OK om de gegevens op te slaan, verschijnt er een -icoontje in de kolom Extra. Hier kunt u extra gegevens opgeven.
- Document omschrijving: Dit is de omschrijving van de documentnaam.
- Sjabloon: Selecteer hier het sjabloon voor de herinnering.
- Relatie toevoegen aan relatiegroep: Als voor een relatie een herinnering van dit type aangemaakt wordt, dan wordt de relatie automatisch toegevoegd aan deze relatiegroep.
- Tevens e-mail versturen aan: Vul dit veld indien u wilt dat de mail ook als bcc gestuurd wordt aan een ander persoon. Bijvoorbeeld aan uw eigen administratie.
- Sjabloon voor extra e-mail:
Instellingen kosten
Als u na het aanmaken van een type herinnering klikt op OK om de gegevens op te slaan, verschijnt er een -icoontje in de kolom Kosten. Hier kunt u bijkomende kosten opgeven. Deze kunnen gebruikt worden op het sjabloon van het herinneringsdocument.Klik hier voor een complete beschrijving voor het inrichten van uw betalingsherinneringen.
Kenmerken
Kenmerken
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad KenmerkenHier kunnen kenmerken worden aangemaakt die binnen de financiële administratie kunnen worden gebruikt.
Logistieke koppelingen
Logistieke koppelingen
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad Logistieke koppelingenPakket instellingen
Pakket instellingen
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad Pakket instellingenOp dit tabblad worden een aantal standaard instellingen vastgelegd: Periode systeem BTW: Hier geeft u aan in welke termijnen u de BTW aangiftes moet verzorgen; maandelijks, per kwartaal of per jaar. Dit kan verschillend zijn voor de omzetbelasting en de ICT aangifte.
Resultaat: Hier geeft u aan in welk dagboek de automatische resultaat overboeking moet worden gemaakt. U selecteert via het dropdown-menu de balansrekening die gebruikt wordt voor het automatisch overboeken van het resultaat. Bij de resultaatbepaling wordt door Intelly (dagelijks) automatisch het financieel resultaat overgeboekt naar deze rekening.
U selecteert via het dropdown-menu de grootboekrekening van de verlies- en winstrekening, die gebruikt wordt voor het automatisch overboeken van het resultaat. Bij de resultaatbepaling wordt door Intelly (dagelijks) automatisch het financieel resultaat overgeboekt naar deze rekening middels een syteemboeking.
Afgesloten t/m: De datum dat de administratie is afgesloten voor boekingen. Hier kunt u die datum invullen, zodat deze kan worden meegenomen in de administratie beschrijving.
Standaard betalingstermijn: De termijn die hier wordt ingegeven, is de termijn die standaard wordt gebruikt wanneer bij de relatie geen betaalwijze is ingegeven. Ga naar inrichting betaalmethodes als u wilt weten hoe u een betaalmethode definieert en kunt aanmaken.
Ouderdom: De ingevulde aantal dagen die hier zijn ingevuld, zijn de ouderdomsgrenzen die worden gebruikt bij het weergeven van openstaande posten, zoals bijvoorbeeld in de ouderdomsanalyse debiteuren en ouderdomsanalyse crediteuren.
Rapportage schema's
Rapportage schema's
Stamgegevens > financieel > Administraties > tabblad Rapportage schema'sHier voegt u een mapping-schema toe voor deze administratie. Met de dropdown selecteert u een mappingschema, en door op 'OK' te klikken wordt het toegevoegd aan de administratie.
Via het icoon kunt u vervolgens naar de velden waar de mapping kan worden gekoppeld aan de standaard velden. Hieronder ziet u een voorbeeld van een van die velden:
De grootboekrekeningen moeten dan aan de CaseWare worden gekoppeld, zodat de gegevens uit de grootboek met betrekking tot debiteuren daar ook terecht komen. Ga naar Rapportage mapping om bij de beschrijving te komen hoe u het CaseWare mapping-schema kunt invullen.