HACCP - Inkoop - Inkooporders
HACCP productie > Inkoop > InkoopordersAls eerste krijgt u een menu van alle orders, waarin u een order kunt selecteren om te wijzigen () of een nieuwe order kunt aanmaken ().
Bij aanmaken van een nieuwe order krijgt u een pagina zoals hieronder:
Inkooporder ID: Dit is een uniek nummer dat automatisch wordt toegekend door het systeem.
Fabrikant: Hier kunt u ingeven welk bedrijf de bestelling ontvangt en verantwoordelijk is voor de productie van de eindproducten.
Inkoopdatum: Dit is de datum waarop de bestelling is aangemaakt.
Leverdatum: Dit is de overeengekomen datum waarop de leverancier de grondstoffen zou kunnen en willen leveren.
Leverancier: Hier staat het bedrijf dat de grondstoffen kan leveren.
Geaccepteerd: Als u deze aanvinkt heeft de verantwoordelijke medewerker de order geaccepteerd.
Besteld: Als u deze aanvinkt dan is de inkooporder uitgedraaid.
Historisch: ...
Na op de knop 'OK' te hebben geklikt, kunt u vervolgens de grondstoffen inbrengen die moeten worden besteld. Hierin moet u het bestelde aantal en het bestelde product invullen.
Met het -icoon kunt u de gewenste grondstoffen zoeken. U krijgt alleen de keuze van de grondstoffen die deze leverancier volgens het systeem levert. Als het aantal en product zijn ingevuld, wordt de rest automatisch gevuld. Er is ook nog een kolom waar u eventueel een korte opmerking kunt invullen.
Onderaan de pagina staan meerdere knoppen. Hieronder krijgt u een korte beschrijving van wat ze doen:
OK: Opslaan van de gewijzigde gegevens.
Terug: Hier kunt u teruggaan naar het inkooporder menu zonder wijzigingen op te slaan.
Accepteren: Deze zorgt ervoor dat de order is geaccepteerd. Nu kunt u overgaan tot bestellen.
Opnieuw Afdrukken: Hier kunt u het bestelformulier afdrukken en doorgeven aan de leverancier.
Naar financieel: Hier kunt u de order financieel verwerken.
Als u op het -icoon klikt krijgt u te zien wat de status is van de bestelling en kunt u hier ingeven hoeveel er ontvangen is van de leverancier. Uiteraard is het verstandig om hier mee te wachten totdat de levering heeft plaatsgevonden, om eventuele mutaties nog mee te kunnen nemen bij de inkoopfactuur (zie verder bij inkoopfacturen). Bij inbreng van de geleverde hoeveelheid wordt er een lotnummer aan de producten toegevoegd. Indien de levering in delen binnenkomt, kan het systeem elke levering hier een eigen lotnummer toekennen.
Als laatste nog een korte uitleg van de verschillende tabbladen:
Algemeen: De hoofdpagina waar u de relatie en de bestelling kunt invoeren.
Financiële mutaties: Hier staat de mutatie als de bestelling 'naar financieel' is geboekt.
Lotnummers: Hier staan de lotnummers van de geleverde producten.
Productmutaties: Hier kan u de mutatiekaarten van de geleverde producten inzien.
Productvoorraad: Hier kunt u de voorraad van de geleverde producten inzien.
Documenten: Het is hier mogelijk om documenten te koppelen die bij deze order horen, bijvoorbeeld een afleverbon van de relatie of een vrachtbrief.